Felszerelés

Felszerelés

A megfelelő ruházat legalább olyan fontos a motorosok számára, mint a bukósisak. Ugyan a törvény szerint a sisak viselése kötelező csak, a motoros ruha viszont nem, mégis melegen ajánlott a viselése, elsősorban egészségügyi szempontból.

Motorozás közben ugyanis számos kockázatos tényezőnek van kitéve a tested, kezdve a menetszéltől, a belógó ágakon át, egészen a felverődő kavicsokig, porig.

Rendben, ha autópályán száguldasz, akkor kevéssé valószínű, hogy összekaristol egy alacsony faág, azonban ne felejtsük el, hogy nem csak egyféle motorozás létezik.

Nagy sebességnél ellenben, ami például a triálosokra vagy a crosszosokra kevésbé jellemző, hosszasan ülsz merev testtartásban, és a 100 km/h feletti szél igen romboló hatással tud lenni az ízületeidre.
Konkrétan akár olyan gyulladásokat is kaphatsz, ha nem véded a testedet, hogy hosszú időre elfelejtheted a motorozást, amíg meggyógyulsz.

Persze, tudom, a sérthetetlenség a villámgyors motorral együtt jár, de azért érdemes figyelembe venni, hogy nem a póló és a tangapapucs az általánosan ajánlott felszerelés motorozáshoz.

Márpedig elég sokszor látni, hogy valakin a sisak mellett maximum egy vékony bőrdzseki van, azon kívül csak farmer és vászon.

A motoros ruha nem véletlenül lett úgy kialakítva, ahogy, ugyanis a kinézete mellett a védelmi céljai sokkal fontosabbak.

De mivel a kényelem sem elhanyagolandó, ezért mindenképpen olyat válassz magadnak, amit szakértő kezek készítettek, megfelelő anyagból, a motorosok minden igényét figyelembe véve.

Alapanyagok

Alapanyagok

A motoros életstílussal bizonyos anyagok elválaszthatatlanul összefonódtak.
Gondolok itt elsősorban a bőrre, mint legáltalánosabban használt nyersanyagra, de az erős, műszálas textil és az acél is fontos szerephez jut.
Nem véletlenül esett annak idején a gyártók választása ezekre az anyagokra, ugyanis az ilyen intenzív használathoz ellenállóságra és strapabíróságra van szükség, különben az egész nem ér semmit. 

A cserzett bőrnek több fontos előnye is van, de a leglényegesebb a szigetelő képessége.
Nem légáteresztő, tehát a menetszélnek kiválóan ellenáll, valamint csapadék esetén vízálló is, nem hagyja megázni és kihűlni a motorost. Ezen felül erős, rugalmas, jól ellenáll a szakadásnak és kopásálló is.

A vastag, sűrű szövésű szintetikus szövetek légáteresztőek, biztosítják a szellőzést. Szakadás- és kopásállóságban viszont jóval elmaradnak a bőr mögött, ezért szokták gyakran kombinálni a kettőt, és a kritikus pontokon bőrrel megerősíteni a szövetruhát. Valamilyen szinten impregnálható, és jóval olcsóbb, mint a bőrruházat.

Az acél elsősorban védelmi szerephez jut, hiszen a csizma betétje és a protektorok lemezei is gyakran ebből készülnek. A súlya miatt korlátozott mennyiségben alkalmazható, de kiváló védelmet biztosít a szükséges helyeken.

Variációk is előfordulnak, például a perforált bőr, ami kis lyukakkal van tele, hogy mégis legyen valami szellőzése, ezen kívül a bőrruhák ízületeinek belső részén is néha szövetet használnak, hogy kényelmesebb legyen, és kevéssé akadályozza a mozgást.

Testvédelem

Testvédelem

Mind a kabát, dzseki, mind pedig a motoros nadrág fontos része az összeállításnak, hiszen ezek védik a külső hatásoktól a test nagy részét.

Ugyanúgy készülhetnek bőrből, szövetből, kompozit anyagból, a lényeg, hogy megfelelő legyen a takarása, és kellő védelmet nyújtson szél, por, kavics és minden egyéb ellen.

A másik, legalább olyan fontos kritériuma a megfelelő minőségű motoros felsőruházatnak, hogy az esetleges eséskor valamennyire tompítsa a földet érés erejét, és megvédje a bőrünket a horzsolástól.

Mert bizony, a súrlódás, különösen az érdes aszfalton, nagyon durva sérüléseket képes okozni.

Ha csak pólóban vagy farmerban vagy, és úgy buksz, akkor jó eséllyel elbúcsúzhatsz a bőröd egy részétől, ha csúszással végződik a dolog.

A protektorok is ezt a védelmet segítik elő azzal, hogy kritikus pontokon, például a vállaknál, gerinc mentén, könyöknél azokat a részeket óvják különösen, amik a leginkább hajlamosak a sérülésre.

Készülhetnek acélból, kevlárból, kemény műanyagból, karbonszálas anyagból, de összességében az a lényeg, hogy kellőképpen kopás, ütés, szúrásállóak legyenek. 

Végtagok

Végtagok

A kezek és a lábak sem elhanyagolhatóak, hiszen ezekkel irányítjuk a motort, mindenképpen szükség van rájuk és a védelmükre.
A motoros kesztyű általában bőrből készül, néha részben szövetből, de ami nagyon fontos, hogy a tenyere csúszásmentes legyen, és protektor védje a bütyköket, ízületeket.
Ha a tenyérrész elkopik, az veszélyes lehet, mert nem biztos, hogy kellő biztonsággal tudod kezelni a gázkart, és így problémák jelentkezhetnek a kezeléskor.
Lábaink védelme is esszenciális, ugyanis kuplungozni mással nemigen tudunk, és mivel ez a részünk van a talajhoz legközelebb, így lehet, hogy ez is fog vele először találkozni.
Sok esetben maga a motor okoz sérülést eséskor, mert maga alá temeti a motoros lábát, és összeroncsolja azt.
Lényeges a kemény talprész, a megerősített orr, a masszív bokavédelem és a vastag szár.
Utóbbi a kipufogó forrósága ellen véd, aki égette már meg a lábszárát ilyen módon, az tudja, miről beszélek.
Éppen ezért nem javasolt viselet a tornacipő vagy a papucs: szinte semmi védelmet nem nyújtanak a láb számára egyetlen szóba jöhető probléma ellen sem.

Két keréken szép az élet