Fejvédelem

Fejvédelem

Nem véletlenül szokták emlegetni: minden fejben dől el.
A fej védelme talán a legkiemelkedőbb az összes védőfelszerelés közül, amit motorosként viselhetsz, és kötelező is viselned. 

Magyarországon 1964 óta kötelező bukósisakot hordania mindenkinek, aki bármilyen motorra ül a mopedtől az 1200 köbcentis aszfaltnyúzókig.

A fejünk, annak ellenére, hogy az egyik legkeményebb, legszívósabb csont, a koponya védi, igen sérülékeny.

Persze valószínűleg az evolúció nem kalkulálta bele a fejlődésünkbe a 160 km/h-s száguldást és a motorral esést, tehát valamilyen külső védelmet kell, hogy alkalmazzunk.

Valójában egy kisebb, de rosszabbul sikerült esés is elegendő ahhoz, hogy agyrázkódást szenvedjünk, ha pedig ennél nagyobb becsapódásról van szó, akkor a koponya betörése nélkül is meg lehet halni az elpattanó erek okozta agyvérzésben.

Márpedig még biciklivel is lehet akkorát esni, hogy komolyan megsérüljön az ember, nem hogy motorral!

Tehát a védőfelszerelés legalapvetőbb darabja, úgymond, kötelezően ajánlott, még akkor is, ha meleg van és csak a szomszéd faluig mész.

Éppen ezért érdemes olyan, szakértő helyről beszerezned, ahol egész biztos lehetsz abban, hogy a ráfordított pénzért garantált minőséget kapsz!

A bukósisak szerepe

A bukósisak szerepe

A bukósisak, mint a védőfelszerelések általában, egy megelőző óvintézkedés.

Az emberi lény sajnos túl nagy fejet növesztett túl gyenge nyakon, így ütközésekkor, esésekkor jó eséllyel a fejünk az elsők között lesz, ami károsodást szenved.

Ez az egyik legfőbb szerepe a sisaknak: megvédeni a kobakunkat az ütésektől.

Ezt úgy éri el, hogy a szerkezetéből adódóan becsapódáskor elnyeli a kinetikus energia nagy részét, tompítja az ütés erejét.

Nem mondom, sisak viselése mellett is lehet szép agyrázkódást összeszedni, de attól mindenképpen megóv, hogy zsákba zipzárazva vigyenek haza.

A másik fontos szerepe az arc megóvása egyrészt szintén a sérülésektől, másrészt a menetszéltől, felverődő tárgyaktól.

Nagy sebességnél még egy kisebb felverődött kavics is elég ahhoz, hogy komoly kárt tegyen benned, és nem hiszem, hogy a sietség megér egy törött fogat vagy egy vérző orrot.

Mindamellett ha ilyen történik, akkor az ijedtségtől, sokktól akár olyan döntést is hozhatsz, ami végzetes következményekkel járhat, hiszen ha elveszted az uralmad a gép fölött, akkor már csak a szerencsédre számíthatsz.

E helyett legfeljebb ér egy kis meglepetés, amikor a plexin koppan egy nagyot az a kavics vagy szétlapul rajta egy nagyobb bogár, de legalább nem az arcodat érte találat.

A bukósisak szerkezete, felépítése

A bukósisak szerkezete, felépítése

Alapvetően a motoros sisak egy több rétegből, alkatrészből összeálló eszköz, ami egyszerre áramvonalas és biztonságos.

A külső héj rendszerint vagy kemény, ütésálló műanyagból, vagy üveg-, esetleg karbonszálas anyagból készül, vagy ezek kombinációjából.

A műanyag sisakok nagy előnye, hogy jóval olcsóbbak, mint a kompozit vagy karbonszálas sisakok, viszont nehezebbek, mert ugyanannak az erőnek az eléréséhez nagyobb falvastagság szükséges.

A száltechnológiás műgyantából, kemény, modern anyagokból készülő bukósisakok drágábbak, de könnyebbek, kevésbé terhelik meg a nyakat és a vállat.

Bizonyos kritikus pontokon akár többszörös megerősítéssel, merevítő bordákkal is rendelkezhetnek, ami tovább növeli a stabilitásukat, és nem egyszer többféle anyag kombinálásával érik el a maximális védelmet.

A héjon belül található az ütések csillapítása céljából a rendszerint polisztirol, vagy más kemény műanyaghabból készült belső, ami az energiaelnyelésért felel.

E nélkül a habréteg nélkül akár egy vödör is lehetne a fejeden, mivel elsősorban ez az, ami az összenyomódásával annyira lelassítja az ütközést, hogy elvész az energiájának nagy része, és a fejed sértetlen marad.

Ezen belül pedig a párnázott bélés található, ami főként a kényelmet szolgálja, de valamennyire ez is hozzáad a védelemhez.

Ezen kívül megtalálható benne az állszíj, és ha van vizorja, akkor az azt alkotó plexi és a zsanérozás. 

Bukósisak típusok

Bukósisak típusok

Attól függően, hogy milyen stílusban motorozol, többféle sisaktípus közül is válogathatsz.

Legfőképpen két kategóriába oszthatjuk őket: a nyitott, és a zárt sisakok.

Mint azt a nevük is sugallja, az egyiknek nyitott az arcrésze, sőt, néhány esetben a fülek és a tarkó is szabadon marad, míg a másik típusnál az egész fejet beborítja.

Mindkettő egyaránt büszkélkedhet előnyökkel és hátrányokkal egyaránt, de ami alapvetően meghatározza a szükségleteket, az a stílus.

Egy moped esetében például nem feltétlenül praktikus masszív, egész fejet védő bukót hordani, mivel azok 45-50 km/h-nál nagyobb sebességgel nemigen közlekednek, viszont egy 180-230-al repesztő sebességi motor esetében is elégtelen választás lehet egy nyitott arcú sisak.

Utóbbi esetben legfőképpen a menetszél és a már említett becsapódó tárgyak jelentik elsősorban a legfőbb, menet közbeni veszélyt, így tehát egy zárt bukósisak mindenképpen indokoltabb.

Nyitott sisakoknál sokszor nincs plexipajzs, így védőszemüveg viselése ajánlott, hacsak nem szeretnéd, hogy rövid idő alatt megteljenek a szemeid porral, vagy a menetszél okozta könnyeidtől vakulj el.

Tehát közlekedj bármilyen típusú géppel is, biztos, hogy létezik a számodra leginkább megfelelő bukósisak! 

Két keréken szép az élet