Az engedély

Az engedély

Motorozni hatalmas élmény, ezt mi sem bizonyítja jobban, mint hogy milliók űzik a világon, sokan életvitelszerűen. De nem ajánlatos ész nélkül felpattanni és csak úgy nekivágni a vakvilágnak, mert abból nagyon hamar csúnya bukás lesz. 

Ahhoz, hogy jogilag is legálisan vezethess motorkerékpárt, mindenek előtt a motor jogosítvány megszerzése a legfontosabb.

Minden motorkategóriának megvan a maga jogosítványa, ugyanis aki egy robogóval elboldogul, az nem biztos, hogy egy nehezebb géppel is bírna.

Van a dologban egy bizonyos lépcsőzetesség, azonban aki bátornak és erősnek érzi magát, az nekiveselkedhet rögtön valami nagyobbnak, bár azért némi előtapasztalat ajánlott.

Azonban aki kamaszkorától, vagy későbbtől, de becsületesen végigjárja a szamárlétrát, abból biztos, hogy jó motoros válik. 

Motor jogosítvány kategóriák

Mindösszesen négy darab kategória van motoros jogosítványokból, aszerint, hogy milyen teljesítményű motorra ad képesítést.

AM

mopedre, avagy segédmotoros kerékpár vezetésére jogosít fel, hivatalos meghatározásban 50 cm3 hengerűrtartalomig. Már 14 éves kortól megszerezhető. 

A1

valamivel nagyobb motorokra való engedély, 125 cm3 hengerűrtartalom, vagy 11 kW teljesítmény a felső határa.
16 év a minimum korhatár hozzá.

A2

35 kW-os, azaz nagyjából 48 lóerős motorok vezethetőek vele, és 18 éves kortól szerezhető meg.

A

itt megszűnnek a határok, ez a kategória már bármilyen méretű és teljesítményű motor vezetését engedélyezi.
Hivatalosan 24 éves kortól szerezhető meg, de van egy olyan engedmény, hogy két év A2-es gyakorlattal már letehető, vagyis aki 18 évesen leteszi, és két évig gyakorol, használja, az már 20 évesen is vizsgázhat nagymotorra.

Motor jogosítvány kategóriák

Van, akinek egy életen át elegendő az AM-es vagy A1-es jogosítvány, és nem is vágyik nagyobbra, nem kötelező tovább menni.

Ha tehát úgy érzed, hogy már nem tudnál teljes biztonsággal vezetni egy annál erősebb járművet, mint a jelenlegi, akkor lehet, hogy érdemesebb vagy gyakorolni még egy kicsit, vagy megbékélni a helyzettel.

Sokan esnek abba a hibába, hogy azt hiszik, bármekkora géppel elbírnak, holott túlbecsülik saját képességeiket, és ezzel veszélybe sodorják nem csak saját magukat, de a velük közlekedőket, gyalogosokat is.

Ha sokkal többet meg szeretnél tudni a jogosítványokról, azok feltételeiről, és jó tanácsokat is szívesen fogadsz, akkor ezt az oldalt tudom javasolni, csupa aranyat érő információt találhatsz motor jogosítvány témában. 

Ha nem vagy biztos magadban

Ha nem vagy biztos magadban

Attól, hogy sikerült megszerezned a jogosítványt az egyik kategóriában, az még nem jelenti automatikusan azt, hogy profi lettél.

A papír megszerzése csak az első lépés, ez után kezdődik a gyakorlat, a tapasztalatok gyűjtése.

Van még egy lehetőség: az autós-motoros iskolák gyakorta indítanak friss jogosítványosoknak vezetéstechnikai oktatásokat, ahol biztonságos körülmények között lehet elsajátítani mindazt, amit a közúti közlekedésben nagyobb kockázattal kellene.

Egyáltalán nem szégyen az ilyesmi, fogd el úgy, mint egy továbbképzést, mint a tudásod csiszolását, és máris nem hangzik olyan rosszul.

De ha erre nincs időd, vagy pénzed, és már nagyon hasítanál a ropogós, új jogsiddal, akkor is vedd számításba, hogy még nem ültél túl sokat motoron.

Fokozottan ügyelj, inkább menj lassabban, mint amennyi még van a motorodban, légy előzékeny és nagyon figyelj a környezetedre.

Az autósok és a motorosok legendásan nem tisztelik egymást, azonban azoknak, akik kocsival járnak, van egy nagy előnyük, mégpedig a karosszéria.

Ha ütközöl, akkor a másik legfeljebb lefejeli a kormányt, Te viszont akár métereket is repülhetsz, mielőtt földet érsz, és ha összetöröd magad, akkor már teljesen mindegy, hogy adott szituációban kinek volt elsőbbsége, ki vétett hibát.

Inkább légy Te az okosabbik, és ezzel is segíts leküzdeni a motorosokat övező rengeteg előítéletet és sztereotípiát.

Két keréken szép az élet